Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): clavis

clavis

a) Schlüssel im allgemeinen Sinne des Wortes: in corporalibus dicitur clavis instrumentum, quo ostium aperitur, 4 sent. 18. 1. 1. 1 c; vgl. ib. 19. 1. 3. 1 ad 2; nomen clavis aequivoce dicitur de instrumento, quo clauduntur ostia, et de quodam cooperculo, quod cooperit arteriam, quae est in collo animalium, 5 eth. 1 g.

Als Art des clavis gehört hierher clavis materialis (4 sent. 18. 1. 1. 2 c) = der stoffliche Schlüssel.

b) Schlüssel im geistigen Verständnis des Wortes, d. i. die Gewalt, Sündenschuld und Sündenstrafe zu erlassen oder zu belassen, gleichbedeutend mit potestas oder virtus oder vis clavium (←): regni autem ostium nobis clauditur per peccatum, et quantum ad maculam et quantum ad reatum poenae, et ideo potestas, qua tale obstaculum regni removetur, dicitur clavis, 4 sent. 18. 1. 1. 1 c; vgl. cg. IV. 74.

Zu actus clavis sive clavium → actus sub a; zu potestas c. → potestas sub b; zu virtus c. → virtus sub a; zu vis c. → vis sub a.

Arten der clavis im Sinne von geistlicher Schlüsselgewalt sind: 1. clavis auctoritatis, c. excellentiae & c. ministerii sive ecclesiae (cg. IV. 72; 4 sent. 18. 1. 1. 1 c; 19. 1. 1. 2 c) = die Schlüsselgewalt des Urhebers derselben (haec autem potestas est in divina Trinitate per auctoritatem, 4 sent. 18. 1. 1. 1 c), die des Hervorragenden im Dienste (in Christo homine fuit haec potestas . . . per meritum passionis, quae etiam dicitur ianuam aperire, et ideo dicitur habere secundum quosdam claves excellentiae, ib.) und die des Dieners oder der Kirche (etiam ministris ecclesiae, qui sunt dispensatores sacramentorum, potestas aliqua ad praedictum obstaculum removendum est collata, non propria, sed virtute divina et passionis Christi, et haec potestas metaphorice clavis ecclesiae dicitur, quae est clavis ministerii, ib.; sunt autem claves ecclesiae auctoritas discernendi et potestas iudicandi, decret. 1). 2. c. caeli sive regni sive regni caelestis & c. inferni (4 sent. 18. 1. 1. 1 ob. 3 & ad 3; 19. 1. 1. 1 ad 1) = der Schlüssel des Himmelreiches und der der Hölle (clavis inferni, qua aperitur et clauditur, est potestas gratiam conferendi, per quam homini aperitur infernos, ut de peccato educatur, quod est inferni porta, et clauditur, ne homo ultra in peccatum labatur gratia sustentatus; . . . sed clavis regni est potestas etiam dimittendi reatum poenae, per quem homo a regno prohibetur, ib. 18. 1. 1. 1 ad 3). 3. c. ecclesiae, → c. auctoritatis. 4. c. excellentiae, ≈ . 5. c. inferni, → c. caeli. 6. c. iurisdictionis & c. ordinis (ib. 18. 2. 2. 1 ad 1; 19. 1. 1. 3 c & ad 3 & 4; 20. 1. 3. 2 ad 1) = die Schlüsselgewalt der (äußern) Jurisdiktion und die der (sakramentalen) Weihe (clavis est duplex, una, quae se extendit ad ipsum caelum immediate, removendo impedimenta introitus in caelum per remissionem peccati, et haec vocatur clavis ordinis, . . . alia clavis est, quae non directe se extendit ad ipsum caelum, sed mediante militante ecclesia, per quam aliquis ad caelum vadit, dum per eam aliquis excluditur vel admittitur ad consortium ecclesiae militantis per excommunicationem vel absolutionem, et haec vocatur clavis iurisdictionis in foro causarum, ib. 19. 1. 1. 3 c). 7. c. ministerii, → c. auctoritatis. 8. c. ordinis, → c. iurisdictionis. 9. c. regni sive regni caelestis, → c. caeli. 10. c. principalis (ib. 18. 1. 1. 3 ad 2) = die Hauptschlüsselgewalt. 11. c. scientiae (ib. 18. 1. 1. 3 ad 2) = der Schlüssel des Wissens oder der Unterscheidung, ob jemand der Lossprechung würdig ist oder nicht, welcher mit der potentia ligandi et solvendi die clavis ecclesiae (↑) ausmacht; vgl. ib. 3 c; cg. IV. 72.