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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): cogitatio

cogitatio

(vgl. cogitare)

a) Denken oder Gedanke im allgemeinen und weitern Sinne des Wortes: cogitatio secundum Richardum de sancto Victore videtur pertinere ad multorum inspectionem, ex quibus aliquis colligere intendit unam simplicem veritatem. Unde sub cogitatione comprehendi possunt et perceptiones sensuum ad cognoscendum aliquos effectus, et imaginationes et discursus rationis circa diversa signa vel quaecumque perducentia in cognitione veritatis intentae, th. II. II. 180. 3 ad 1; dispositio, quae fit per cogitationem ad intelligendum, cg. II. 76; quod per cogitationem disponantur phantasmata, ib.; vgl. mal. 3. 3 ob. 7.

Eine Art dieser cogitatio ist die cogitatio cordis (th. II. II. 12. 8 a & 14. 12 c) = das Denken der Vernunft.

b) Denken oder Gedanke im engern und eigentlichen Sinne des Wortes, d. i. Nachdenken, Überlegung: cogitatio enim proprie in inquisitione veritatis consistit, th. I. 34. 1 ad 2; dum vero (potentia intellectiva) persistit in inquisitione illius, quod intendit, vocatur (ex)cogitatio, ib. 79. 10 ad 3; cogitatio proprie dicitur motus animi deliberantis, nondum perfecti per plenam visionem veritatis, ib. II. II. 2. 1 c; vgl. ib. ob. 1; cogitatio quandam inquisitionem importat (bedeutet); dicitur enim cogitare quasi coagitare id est discurrere et conferre unum cum altero, verit. 14. 1 ob. 2; vgl. ib. 4. 1 ad 1; mal. 16. 8 c; Ioan. 1. 1.

Zu diversus cogitatione → diversus; zu concupiscentia c. → concupiscentia sub a.

Als Arten der cogitatio gehören hierher: 1. cogitatio actualis (th. I. 93. 7 c; mal. 16. 8 c; verit. 8. 13 c; 9. 4 ad 2) = das in einer Tätigkeit bestehende Denken, welches in dem usus specierum intelligibilium d. i. in dem Gebrauche der übersinnlichen Erkenntnisbilder besteht; vgl. mal. 16. 8 c. 2. c. formata & c. informis (th. II. II. 2. 1 c; mal. 16. 8 c; verit. 4. 1 a) = das geformte und das formlose Denken, m. a. W. das Denken, welches mit einer firma assensio zu der erkannten Wahrheit verbunden ist, und dasjenige, bei welchem diese firma assensio fehlt (sive in neutram partem declinent, sicut accidit dubitanti, sive in unam partem magis declinent, sed tenentur aliquo levi signo, sicut accidit suspicanti, sive uni parti adhaereant, tamen cum formidine alterius, quod accidit opinanti, th. II. II. 2. 1 c). 3. c. honesta & c. turpis (4 sent. 9. 1. 4. 2 ad 4) = der anständige und der unanständige oder hässliche Gedanke (turpis cogitatio dicitur non solum, quae de turpibus est, quia de eis non potest esse honesta cogitatio, sed quae turpitudinem habet propter delectationem vel consensum adiunctum, ib.). 5. c. informis, → c. formata. 6. c. interior sive intima (th. II. II. 88. 1 c; 1 Cant. 5) = der innere Gedanke. 7. c. turpis, → c. honesta. 8. c. vana (2 Cant. 3 a) = der eitle Gedanke. 9. c. volubilis (1 sent. 1. 4. 2 ad 2) = das bewegliche Denken, quae est per discursum rationis, ib.