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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): ad

ad

a) an, bei, zu, bis, für: praepositio enim ad accessum quendam significat, qui competit rei distanti, th. I. 93. 1 c; ly (←) ad videtur importare ordinem ad finem, verit. 3. 1 c; omnis potentia ad alterum est, cg. III. 31; quantum ad aliquos actus minimos et quasi indifferentes ad vitam, 10 met. 7 h.

Zu terminus ad quem → terminus sub a.

b) in Bezug auf: non potest cognosci differentia unius ad alterum, th. I. 85. 4 ob. 4; animal est generale ad hominem et equum, ib. II. II. 58. 6 c; immutatio, quae est ad formam substantialem, ib. III. 77. 3 ad 3; actus et potentia ad se invicem dicuntur, cg. I. 22; nec quarta ratio ad propositum concludit, ib. II. 37.

Ad aliquid, synonym mit relativum (←), ist das aristotelische ὃν πρός τι und bezeichnet das auf etwas Bezug Habende oder das Seiende der Beziehung (vgl. relatio), welches eine von den zehn Kategorien des Aristoteles (→ genus sub b und praedicamentum sub b) ist: ea vero, quae dicuntur ad aliquid, significant secundum propriam rationem (Bedeutung) solum respectum ad aliud, th. I. 28. 1 c; vgl. ib. ad 1; in hoc differt ad aliquid ab aliis generibus, quod alia genera ex propria sui ratione (Wesenheit) habent, quod aliquid sint, sicut quantitas ex hoc ipso, quod est quantitas, aliquid ponit, et similiter est de aliis, sed ad aliquid ex propria sui generis ratione non habet, quod ponat aliquid, sed ad aliquid, unde inveniuntur quaedam ad aliquid, quae nihil sunt in rerum natura, sed in ratione tantum, quod in aliis generibus non contingit. Et quamvis ad aliquid ex ratione sui generis non habeat, quod ponat aliquid, non tamen etiam habet ex ipsa generis ratione, quod nihil ponat, quia sic nulla relatio esset aliquid in rerum natura, unde ad aliquid non esset unum de decem generibus, habet autem relatio, quod sit aliquid reale ex eo, quod relationem causat, quodl. 9. 2. 4 c; vgl. 1 sent. 2. 1. 5 ob. 2; pot. 8. 2 ob. 12; 3 phys. 1 c; 5 met. 17 a.

Zu distingui secundum ad aliquid → distinguere; zu magnus ad a. → magnus; zu oppositum ut ad a. → opponere; zu significare ut ad a. → significare.

Arten des ad aliquid sind: 1. ad aliquid ratione alterius sive secundum aliud & ad a. secundum se (5 met. 17 a-f; vgl. 3 phys. 1 c) = das gemäß einem andern oder auf Grund eines andern und das gemäß seiner selbst oder zufolge seiner eigenen Wesenheit auf etwas Bezug Habende. 2. ad a. secundum aliud, → ad a. ratione alterius. 3. ad a. secundum rationem tantum & ad a. secundum rem (th. I. 28. 1 c) = das bloß dem Denken nach oder bloß in Gedanken und das auch der Sache nach und in Wirklichkeit auf etwas Bezug Habende. 4. ad a. secundum rem, → ad a. secundum rationem tantum. 5. ad a. secundum se, → ad a. ratione alterius.