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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): conceptio

conceptio

a) Empfängnis im engern und eigentlichen Sinne des Wortes, synonym mit conceptus (← sub a): conceptio proprie dicitur generatio alicuius intra uterum, 4 sent. 14. 1. 2. 1 ad 2; vgl. 3 sent. 8. 1. 1 ad 6; scilicet conceptione et partu, th. I. 27. 2 ad 2; in principio suae conceptionis, ib. 43. 6 ad 3; vgl. ib. III. 31 pr. & 32 pr.; cg. II. 83; IV. 33.

Arten dieser conceptio sind: conceptio miraculosa & c. naturalis (3 sent. 3. 2. 2 c) = die wunderbare oder übernatürliche und die natürliche (→ c. naturalis sub d) Empfängnis.

b) Empfängnis im weitern Sinne des Wortes: in intellectu nostro utimur nomine conceptionis, secundum quod in verbo nostri intellectus invenitur similitudo rei intellectae, licet non inveniatur naturae identitas, th. I. 27. 2 ad 2.

Als Arten der conceptio gehören hierher: conceptio intellectualis sive intelligibilis & c. materialis (cg. IV. 11 & 19) = die übersinnliche (vgl. c. intellectualis sive intelligibilis sub c) oder geistige und die stoffliche oder leibliche (quae apud nos in animalibus invenitur, ib. 11) Empfängnis.

c) Auffassung, Vorstellung: ipsa conceptio sapientis, th. I. 34. 1 ad 2; ratio potest habere diversas conceptiones boni, ib. I. II. 17. 1 ad 2; quae (sc. animalia) per quasdam voces suas conceptiones invicem sibi manifestant, 1 perih. 2 a; etiam bruta animalia habent determinatas conceptiones, 4 met. 9 a.

Arten der conceptio in dieser Bedeutung sind: 1. conceptio animi sive mentis sive intellectus sive intellectualis sive intelligibilis (th. I. 5. 2 c; 12. 13 c; 37. 1 c; cg. I. 34; IV. 5 & 11; symb. 2 & 8; 1 sent. 2. 1. 3 c; pot. 3. 1 ad 1; 7. 6 c; 8. 1 c; verit. 4. 2 ad 3; comp. 1. 38; 1 perih. 2 a; 9 met. 3 h) = die Vorstellung des Geistes oder der Vernunft oder die übersinnliche Vorstellung (unde id, quod intellectu comprehenditur, non immerito conceptio intellectus vocatur, comp. 1. 38; conceptio intellectus est media inter intellectum et rem intellectam, quia ea mediante operatio intellectus pertingit ad rem; et ideo conceptio intellectus non solum est id, quod intellectum est, sed etiam id, quo res intelligitur, ut sic id, quod intelligitur, possit dici et res ipsa et conceptio intellectus, verit. 4. 2 ad 3); vgl. c. intellectualis sive intelligibilis sub b. 2. c. intellectualis, → c. animi. 3. c. intellectus, ≈ . 4. c. intelligibilis, ≈ . 5. c. mentis, ≈ . 6. c. substantialis (verit. 22. 7 c) = die (einem Dinge) wesentliche Vorstellung.

Ratio, quam significat nomen, est conceptio intellectus de re significata per nomen (th. I. 13. 4 c) = die übersinnliche Vorstellung eines Dinges, deren sprachliches Zeichen ein Name und kein Satz ist, ist die Auffassung oder Vorstellung, welche unsre Vernunft von dem durch den Namen bezeichneten Dinge hat; vgl. definitio sub b.

d) übersinnliche Auffassung, übersinnliche Vorstellung, Begriff, Gedanke, synonym mit conceptus (← sub b), intentio (← sub d) und ratio (← sub h & i): omnium haec est de felicitate conceptio, cg. III. 48; a principio conceptiones magistri, ib. 152; rationi hominis vel conceptioni hominis respondet res extra animam, pot. 7. 6 c; sicut conceptio chimaerae, 1 sent. 2. 1. 3 c; conceptio autem animae duobus modis se habet. Uno modo ut repraesentatio rei tantum, sicut est in omnibus cognitionibus acceptis a rebus, . . . Alio modo conceptio animae non est repraesentativa rei, sed magis praesignativa, sicut exemplar factivum, sicut patet in scientia practica, quae est causa rei, 4 sent. 8. 2. 1. 4 ad 1.

Hierher sind als Arten zu rechnen: 1. conceptio communis (th. I. 2. 1 c; 45. 2 ob. 1; I. II. 94. 4 c; hebd. pr.; 4 sent. 33. 1. 1 c; 44. 2. 2. 3 ob. 2; pot. 3. 1 ad 1; 5. 3 ad 7; verit. 10. 12 c; 1 anal. 19 a) = der gemeinsame Gedanke, unter welchem bald ein Begriff, bald auch ein Urteil zu verstehen ist (duplex est modus communium conceptionum. Una est communis omnibus, ut si ab aequalibus aequalia demas, aequalia manent, quae restant, inter se. Alia est doctorum tantum, ut incorporalia in loco non esse, quae non vulgus, sed docti comprobant, quia vulgi consideratio imaginationem transcendere non potest, ut ad rationem rei incorporalis pertingat, verit. 10. 12 c). 2. c. naturalis (4 sent. 33. 1. 1 c) = der natürliche oder von Natur aus der Vernunft des Menschen innewohnende Begriff. 3. c. particularis & c. universalis (th. I. 106. 1 c; cg. II. 48 & 92; pot. 6. 1 c; verit. 11. 1 ad 5) = der besondere und der allgemeine Begriff (universales conceptiones, quarum cognitio est nobis universaliter insita, sunt quasi semina quaedam omnium sequentium cognitionum, verit. 11. 1 ad 5). 4. c. prima (th. I. 63. 8 ad 1; 79. 5 ob. 3; trin. 2. 2. 4 c) = der (zeitlich) erste Begriff. 5. c. universalis, → c. particularis.