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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): concupiscentia

concupiscentia

a) Begehren, Begierde, Verlangen im weitern Sinne des Wortes, synonym mit appetitus (← sub a) und cupiditas (←): voluntas (Wollen) sub concupiscentia comprehenditur, secundum quod concupiscentia largo modo sumitur pro omni appetitu, th. I. II. 71. 6 ob. 2; vgl. ib. 73. 6 ad 2; I. 60. 3 c; 82. 5 ad 1; mal. 2. 3 ad 5; concupiscentia est appetitus boni delectabilis, th. I. II. 30. 1 c.

Zu amor concupiscentiae → amor sub a; zu dilectio c. → dilectio sub a.

Als Arten der concupiscentia gehören hierher: 1. concupiscentia animalis sive sensibilis sive sensualitatis sive quae est passio & c. quae est actus voluntatis (ib. I. 82. 5 ad 1; I. II. 25. 2 ad 1; 30. 3 ad 1; 77. 5 c; 89. 5 ob. 1) = das animalische oder sinnliche Begehren, welches in einem eigentlich so zu nennenden Affekte besteht (cum quadam scilicet concitatione animi proveniens, ib. I. 82. 5 ad 1) und das Begehren des Willens oder das übersinnliche Begehren (quae est simplex affectus absque passione vel animi concitatione, ib.). 2. c. apposita sive non naturalis & c. necessaria sive naturalis (ib. I. II. 30. 3 c, ad 1 & 2 & 4 c; 31. 3 c & ad 2; 77. 5 c; II. II. 142. 2 ad 2; Eph. 2. 1; vgl. 3 eth. 20 d) = das (der Natur eines Dinges) hinzugesetzte oder (ihm) nicht natürliche und das (einem Dinge) mit Notwendigkeit zukommende oder (ihm) natürliche Begehren (concupiscentia est appetitus boni delectabilis. Dupliciter autem aliquid est delectabile. Uno modo, quia est conveniens naturae animalis, sicut cibus, potus et alia huiusmodi; et huiusmodi concupiscentia delectabilis dicitur naturalis. Alio modo aliquid est delectabile, quia est conveniens animali secundum apprehensionem, sicut cum aliquis apprehendit aliquid ut bonum et conveniens et per consequens delectatur in ipso; et huiusmodi delectabilis concupiscentia dicitur non naturalis, et solet magis dici cupiditas. Primae ergo concupiscentiae, naturales, communes sunt et hominibus et aliis animalibus, quia utrisque est aliquid conveniens et delectabile secundum naturam; et in his etiam omnes homines conveniunt, unde et Philosophus in III. Ethic. (Nic. c. 11, 1118. b. 8 sq.) vocat eas communes et necessarias. Sed secundae concupiscentiae sunt propriae hominum, quorum proprium est excogitare aliquid ut bonum et conveniens praeter id, quod natura requirit, unde et in I. Rhetor. (c. 11, 1370. a. 18 sq.) Philosophus dicit, primas concupiscentias esse irrationales, secundas vero cum ratione. Et quia diversi diversimode ratiocinantur, ideo etiam secundae dicuntur in III. Ethic. (loc. cit.) propriae et appositae, scilicet supra naturales, th. I. II. 30. 3 c). 3. c. bona & c. mala sive prava (ib. 34. 1 c; II. II. 155. 1 ad 2; 156. 2 c; virt. 5. 1 ad 6; Gal. 5. 6) = das sittlich gute und das sittlich böse oder schlechte Begehren. 4. c. cogitationis (Eph. 2. 1) = die Begierde des Denkens (eorum scilicet, quae non veniunt ex desideriis carnis, sed ex ipso appetitu animae, ut honoris ambitio et propriae excellentiae et huiusmodi, ib.). 5. c. communis & c. propria (th. I. II. 30. 3 c; 3 eth. 20 d) = das (dem Menschen und den Tieren) gemeinsame und das (dem Menschen) eigentümliche Begehren. 6. c. confusa sive indeterminata & c. determinata (3 anim. 16 b; sensu 1 c) = das verschwommene oder unbestimmte und das bestimmte Begehren. 7. c. cum ratione & c. sine ratione sive irrationalis (th. I. II. 30. 3 c; II. II. 156. 4 ad 2) = das mit Vernunft und das ohne Vernunft stattfindende oder das vernünftige und das unvernünftige Begehren. 8. c. determinata, → c. confusa. 9. c. fomitis (ib. II. II. 119. 2 ad 1; III. 66. 3 c) = das Begehren der bösen Begierlichkeit. 10. c. illicita (mal. 7. 6 ad 6) = das unerlaubte Begehren. 11. c. immoderata sive inordinata & c. moderata sive ordinata (th. I. 98. 2 c; I. II. 2. 1 ad 3; III. 27. 3 c; mal. 2. 3 ad 5; 14. 1 c, ad 2 & 3 & 2 c; 15. 1 c) = das nicht gemäßigte oder nicht geordnete und das gemäßigte oder geordnete Begehren. 12. c. indeterminata, → c. confusa. 13. c. inordinata, ≈ . 14. c. irrationalis, → c. cum ratione. 15. c. mala, → c. bona. 16. c. moderata, → c. immoderata. 17. c. naturalis, → c. apposita. 18. c. necessaria, ≈ . 19. c. non naturalis, ≈ . 20. c. ordinata, → c. immoderata. 21. c. praecedens & c. quae sequitur (th. I. II. 73. 6 ad 2) = das (dem Urteil der Vernunft) vorausgehende und das (ihm) nachfolgende Begehren. 22. c. prava, → c. bona. 23. c. propria, → c. communis. 24. c. quae est actus voluntatis, → c. animalis. 25. c. quae est passio, ≈ . 26. c. quae sequitur, → c. praecedens. 27. c. sensibilis, → c. animalis. 28. c. sensualitatis, ≈ . 29. c. sine ratione, → c. cum ratione. 30. c. superflua (ib. II. II. 142. 2 c) = das überfließende oder übermäßige Begehren.

b) sinnliches Begehren, sinnliche Begierde: bonum secundum sensum est bonum totius coniuncti. Talis autem delectationis appetitus videtur esse concupiscentia, quae simul pertineat et ad animam et ad corpus, ut ipsum nomen concupiscentiae sonat. Unde concupiscentia proprie loquendo est in appetitu sensitivo et in vi concupiscibili, quae ab ea denominatur, th. I. II. 30. 1 c; amor, concupiscentia et huiusmodi . . . accipiuntur quandoque quidem, secundum quod sunt quaedam passiones, cum quadam scilicet concitatione animi provenientes, et sic communiter accipiuntur; et hoc modo sunt solum in appetitu sensitivo, ib. I. 82. 5 ad 1; concupiscentia . . . est eadem passio cum desiderio, ib. I. II. 25. 2 ob. 1; vgl. ib. 23. 4 c; concupiscentia est passio differens specie et ab amore et a delectatione, ib. 30. 2 c.

Zu desiderium concupiscentiae → desiderium sub a; zu incontinens c. → incontinens; zu incontinentia c. → incontinentia; zu spiritus c. → spiritus; zu vulnus c. → vulnus.

Arten der concupiscentia in diesem Sinne sind: 1. concupiscentia accensa (th. I. 81. 2 c) = die entflammte Begierde. 2. c. amens (qu. anim. 19 ad 8) = die rasende Begierde.

c) ungeordnetes Begehren, sündhafte Begierde, böse Begierlichkeit: ex actu naturae, qui est carnis propagatio, relinquitur quaedam dispositio inclinans ad malum in ipsa natura generati, quae concupiscentia vel fomes (← sub b) dicitur, 2 sent. 32. 1. 1 c; vgl. th. III. 27. 3 c; mal. 4. 2 ad 12.

Adustio concupiscentiae (th. II. II. 152. 1 c) = das Brandmal der bösen Begierlichkeit (quae esse videtur in consummatione maximae delectationis corporalis, qualis est venereorum delectatio, ib.).

Zu deformitas immoderatae concupiscentiae → deformitas sub b; zu fomes c. → fomes sub a; zu lex c. → lex sub a.

Hierher gehört: 1. concupiscentia actualis & c. habitualis (th. III. 27. 3 c; 2 sent. 32. 1. 3 ad 1; 3 sent. 3. 1. 2. 3 ad 3; mal. 4. 2 ob. 4 & ad 4) = die tätliche und die zuständliche böse Begierde oder die Begierde im Sinne einer Tätigkeit und die im Sinne eines Zustands (concupiscentia, secundum quod pertinet ad originale peccatum, non est concupiscentia actualis, sed habitualis, mal. 4. 2 ad 4). 2. c. carnalis sive carnis & c. oculorum (th. I. 114. 2 c; I. II. 77. 5 c & ad 1 & 2; 84. 2 c; II. II. 142. 2 c; 167. 2 c; cg. III. 132/133; Eph. 2. 1) = die Fleischeslust und die Augenlust. 3. c. carnis, → c. carnalis. 4. c. habitualis, → c. actualis. 5. c. oculorum, → c. carnalis. 7. c. venereorum (th. III. 65. 1 ad 5; cg. III. 136/137) = die unlautere Lust.