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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): contemplatio

contemplatio

Beschauung, Betrachtung: ex ipsa Dei contemplatione, th. I. 10. 3 ad 1; certissimam contemplationem sui et omnium aliorum, ib. 26. 4 c; contemplatio habet quietem ab exterioribus motibus, ib. II. II. 179. 1 ad 3; contemplatio pertinet ad ipsum simplicem intuitum veritatis, ib. 180. 3 ad 1; finis igitur hominis est pervenire ad veritatis contemplationem, cg. II. 83; ultima felicitas hominis non consistit nisi in contemplatione Dei, ib. III. 37; contemplatio aliquando capitur stricte pro actu intellectus divina meditantis, et sic contemplatio est sapientiae actus, alio modo communiter pro omni actu, quo quis a negotiis exterioribus sequestratus soli Deo vacat, quod quidem contingit dupliciter, vel inquantum homo Deum loquentem in Scripturis audit, quod fit per lectionem, vel inquantum Deo loquitur, quod fit per orationem, 4 sent. 15. 4. 1. 2 ad 1; vgl. th. II. II. 180. 3 ad 4.

Über den Unterschied zwischen der contemplatio und der speculatio Dei heißt es: nomen contemplationis significat illum actum principalem, quo quis Deum in seipso contemplatur, sed speculatio magis nominat illum actum, quo quis divina in rebus creatis quasi in speculo inspicit, 3 sent. 35. 1. 2. 3 c.

Zu delectatio contemplationis → delectatio; zu puritas c. → puritas sub a; zu votum c. → votum sub a.

Arten der contemplatio und namentlich der c. Dei sind: 1. contemplatio beata (2 sent. 10. 1. 4 c) = die selige Betrachtung oder die Betrachtung der Seligen im Himmel. 2. c. deiformis (3 sent. 35. 2. 1. 1 ad 1) = die gottähnliche Betrachtung. 3. c. expedita sive libera (1 pol. 9 a) = die ungehinderte oder freie Betrachtung (quia facile est ea considerare in universali, ib.). 4. c. explicita (3 sent. 35. 2. 1. 1 ad 1) = die entfaltete oder entwickelte Betrachtung (articulorum, quae fides sub quodam modo involute tenet secundum humanum modum, ib.). 5. c. imperfecta & c. perfecta (1 sent. prol. 1. 1 c) = die unvollkommene (per creaturas, ib.) und die vollkommene Betrachtung (qua videtur Deus immediate per suam essentiam, ib.). 6. c. intima (2 sent. 10. 1. 1 ob. 2) = die innerliche Betrachtung; vgl. intime contemplari unter contemplari. 7. c. libera, → c. expedita. 8. c. nuda (th. III. 2. 5 ad 2; 4. 4 a) = die nackte oder von allem Individuellen absehende Betrachtung (humana natura, prout est ab individuis separata vel abstracta, in nuda contemplatione cogitatur, ib. 4. 4 a). 9. c. patriae & c. viae (ib. II. II. 5. 1 ad 1; 180. 7 ad 3) = die Betrachtung (Gottes) im himmlischen Vaterlande und die auf dem Wege dahin oder die himmlische und die irdische Betrachtung. 10. c. perfecta, → c. imperfecta. 11. c. philosophica & c. theologorum (2 Cant. 1) = die philosophische und die theologische Betrachtung. 12. c. sapientiae (1 sent. 2 exp.) = die Betrachtung der Weisheit (quae est sapientiae actus, 4 sent. 15. 4. 1. 2 ad 1). 13. c. spiritualis (2 Cant. 1) = die geistige Betrachtung. 14. c. theologorum, → c. philosophica. 15. c. viae, → c. patriae.