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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): converto

converto (convertere)

a) umdrehen, umwenden, umkehren in der Wirklichkeit der Dinge: figurae conversae id est ad omnem partem versae, 2 cael. 21 d.

b) umkehren in der Aussage, umgekehrt aussagen, umgekehrt sprechen, so dass das Subjekt des Satzes zum Prädikat und das Prädikat desselben zum Subjekte eines neuen Satzes gemacht wird: Unde e converso, th. I. 5. 4 c; e converso se habet, ib. 77. 4 c; sed non e converso, ib. 33. 3 ad 1; vgl. ib. III. 2. 8 c; cg. I. 61 & 65; sed non convertitur, th. I. 33. 3 ad 1; vgl. ib. I. II. 35. 7 c; II. II. 79. 4 c; quae aequaliter de se invicem praedicantur et convertuntur ad invicem, 1 anal. 31 k; verum cum ente convertitur, th. I. 1. 1 ob. 2; unum convertitur cum ente, ib. 6. 3 ob. 1; ens et res convertuntur, ib. 48. 2 ob. 2; vgl. cg. III. 8; verum et bonum subiecto (ihrem Subjekte nach) quidem convertuntur, quia omne verum est bonum et omne bonum est verum, sed secundum rationem (ihrem Begriffe nach) invicem se excedunt, th. II. II. 109. 2 ad 1; ens et verum convertuntur, quia quaelibet res naturalis per suam formam arti divinae conformatur, 1 perih. 3 b; ens et unum convertuntur, ib. 8 a; esse et esse verum convertuntur, 1 anal. 4 m.

Definitio convertitur sive debet converti cum definito, → definitio sub b. Prius, a quo non convertitur consequentia essendi sive subsistendi, → prior sub a.

c) umwandeln, umändern: cibus non converteretur, th. I. 51. 3 ad 5; vel aliquid animae convertatur, ib. 84. 2 ad 1; potest converti in aliud, ib. III. 2. 1 c; per quam, quod prius erat dissimile, convertatur, cg. III. 82; dicitur Deus converti, ib. 96; cum fuerit conversus in sanguinem, ib. 102; in carnem Christi fuisse conversum, ib. IV. 31; vgl. ib. 62; quodl. 3. 1. 2 c.

d) hinwenden, zukehren: convertimus nos ad intelligendum, th. I. 14. 7 c; quod converterentur in Deum, ib. 62. 2 c; converti autem ad beatitudinem ultimam, ib. ad 2; non convertendo se ad phantasmata, ib. 84 pr.; possunt converti in suos actus, cg. III. 26; in illud magis vel unius converti, ib. 110; intentio conversa ad finem, ib. 143; omnia convertuntur in ipsum (sc. Deum), inquantum omnia desiderant ipsum triplici ratione, nom. 4. 3.

Omnis effectus convertitur in suum principium sive ad causam, a qua procedit, → effectus. Unumquodque naturaliter convertitur ad id, quod melius est (mal. 16. 5 ob. 14) = jedwedes Ding wendet sich von Natur aus zu demjenigen hin, was das Bessere für es ist.

e) zu Gott hinwenden, bekehren: qualiter debeatis alios convertere, Is. 45.