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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): dilectio

dilectio

a) Liebe im Sinne eines Willensaktes, welcher auf Grund einer vorausgegangenen Wahl des Willens stattfindet: omnis actus appetitivae virtutis ex amore seu dilectione derivatur, th. I. 60 pr.; electio dilectionem praecedit in nobis, ib. 23. 4 c; vgl. cg. III. 123.

Über das Verhältnis zwischen dilectio, amor & caritas heißt es: Amor autem et dilectio significantur per modum actus vel passionis (Affekt), caritas autem utroque modo (sc. per modum habitus et actus) accipi potest. Differenter tamen significatur actus per ista tria. Nam amor communius est inter ea; omnis enim dilectio vel caritas est amor, sed non e converso. Addit enim dilectio supra amorem electionem praecedentem, ut ipsum nomen sonat; unde dilectio non est in concupiscibili (← sub b), sed in voluntate tantum et in sola rationali natura. Caritas autem addit supra amorem perfectionem quandam amoris, inquantum id, quod amatur, magni pretii aestimatur, ut ipsum nomen designat, th. I. II. 26. 3 c; vgl. ib. 109. 3 ad 1; II. II. 27 pr.; nom. 4. 9; 4 eth. 14 f.

Zu affectus dilectionis → affectus sub b; zu praeceptum d. → praeceptum.

Als Arten der dilectio gehören hierher: 1. dilectio amicitiae & d. concupiscentiae (dil. 2. 4 c; 2 sent. 3. 4. 1 c; Phil. 1. 3) = die Liebe der Freundschaft und die des Verlangens (quae duo, si diligenter consideremus, differunt secundum duos actus voluntatis, scilicet appetere, quod est rei non habitae, et amare, quod est rei habitae . . . Est ergo dilectio concupiscentiae, qua quis aliquid desiderat ad concupiscendum, quod est sibi bonum secundum aliquem modum . . . Dilectio autem amicitiae est, qua aliquis aliquid vel similitudinem eius, quod in se habet, amat in altero, volens bonum eius, ad quem similitudinem habet, 2 sent. 3. 4. 1 c). 2. d. beata (th. I. 62. 7 ob. 1 & 3) = die selige oder beseligende Liebe der Engel und Menschen im Himmel. 3. d. caritatis sive caritativa (ib. 60. 5 ob. 4; II. II. 25. 1 ob. 1; 26. 7 c; virt. 2. 9 c) = die in der caritas bestehende Liebe oder die Liebe zu Gott (dilectio caritatis est inclinatio quaedam infusa rationali naturae ad tendendum in Deum, virt. 2. 9 c). 4. d. caritativa, → d. caritatis. 5. d. concupiscentiae, → d. amicitiae. 6. d. creata & d. increata (1 sent. 17 exp. 1) = die geschaffene und die ungeschaffene Liebe oder die Liebe des Geschöpfes und die des Schöpfers. 7. d. electiva & d. naturalis (th. I. 60. 1 ad 3-5 c; verit. 8. 6 ad 10) = die Wahl- und die Naturliebe, m. a. W. die auf freier Wahl und die auf einem Naturtriebe beruhende Liebe. 8. d. essentialis & d. notionalis (1 sent. 32. 1. 2 ad 4; vgl. ib. 1 c) = die wesenhafte und die eine notio (← sub b) bildende Liebe. 9. d. gloriae & d. gratuita (th. I. 60. 2 ob. 2; 62. 7 ad 2; quodl. 1. 4. 8 ad 1) = die Liebe in der Herrlichkeit des Himmels und die aus Gnade verliehene Liebe. 10. d. gratuita, → d. gloriae. 11. d. imperfecta sive insufficiens & d. perfecta (th. I. 62. 7 ob. 1; II. II. 27. 8 c; 2 sent. 26. 1. 1 ad 2) = die unvollkommene oder ungenügende und die vollkommene Liebe. 12. d. increata, → d. creata. 13. d. insufficiens, → d. imperfecta. 14. d. meritoria (th. I. 93. 8 ad 3) = die verdienstliche Liebe. 15. d. naturalis, → d. electiva. 16. d. non recta & d. recta (ib. 60. 1 ob. 3) = die unrichtige und die richtige Liebe. 17. d. notionalis, → d. essentialis. 18. d. perfecta, → d. imperfecta. 19. d. politica sive politicae virtutis (ib. 4 c; virt. 2. 4 c) = die bürgerliche Liebe oder die Liebe der Bürgertugend. 20. d. politicae virtutis, → d. politica. 21. d. recta, → d. non recta.

b) Liebe im Sinne einer dos (← sub b): et quantum ad hoc ponitur dos a quibusdam dilectio, 4 sent. 49. 4. 5. 1 c.

c) Liebe, Liebden im Sinne eines Titels: postulavit a me vestra dilectio, sort. pr.