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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): dispositio

dispositio

(vgl. disponere)

a) planmäßige Zurechtlegung, Einrichtung, Hinordnung, Ordnung: dispositio nihil est aliud, quam ordo partium in habente partes (διάθεσις λέγεται τοῦ ἔχοντος μέρη τάξις, Aristoteles: Metaph. IV. 19, 1022. b. 1). Ponit autem modos, quibus dicitur dispositio, qui sunt tres, 5 met. 20 a; ostendit etiam, quod hoc nomen dispositio ordinem significet; significat enim positionem, sicut ipsa nominis impositio demonstrat, de ratione autem positionis est ordo, ib.; dispositio autem potest dici tam ratio (Plan) ordinis rerum in finem, quam ratio ordinis partium in toto, th. I. 22. 1 c; dispositio quidem semper importat (bedeutet) ordinem alicuius habentis partes; sed hoc contingit tripliciter, . . . scilicet aut secundum locum, aut secundum potentiam, aut secundum speciem, in quo . . . comprehendit omnes dispositiones, ib. I. II. 49. 1 ad 3; vgl. 5 met. 20 a; Aristoteles: ib. 1 sqq.; sic enim est dispositio rerum in veritate, sicut et in esse, cg. I. 1; dispositio dicitur tribus modis. Uno modo, per quam materia disponitur ad formae receptionem, sicut calor est dispositio ad formam ignis. Alio modo, per quam aliquod agens disponitur ad agendum, sicut velocitas est dispositio ad cursum. Tertio modo dispositio dicitur ipsa ordinatio aliquorum ad invicem, virt. 1. 1 ad 9.

b) planmäßige Nebeneinanderlegung, Aufstellung, Stelle: primus (modus dispositionis) est secundum ordinem partium in loco, et sic dispositio sive situs est quoddam praedicamentum, 5 met. 20 a.

Als Arten der dispositio gehören hierher: dispositio assistentium & d. ministrantium sive ministrativa (2 sent. 10. 1. 3 ad 1 & 4) = die Stelle der Beistehende oder Beisitzer und die der Dienenden oder Diener.

c) Vorbereitung, Veranlagung, Anlage, Verfassung, Geeignetheit, synonym mit praeparatio (← sub a) und habitus (← sub d), der Gegensatz zu indispositio (←): secundus modus (dispositionis) est, prout ordo partium attenditur (wird in Betracht gezogen) secundum potentiam sive virtutem, et sic dispositio ponitur in prima specie qualitatis; dicitur enim aliquid hoc modo dispositum ut puta (z. B.) secundum sanitatem vel aegritudinem ex eo, quod partes eius habent ordinem in virtute activa vel passiva, 5 met. 20 a; dispositio proprie dicitur illud, quod se habet ut incompletum in motu ad perfectum, quod est terminus motus, sicut, qui addiscit, habet dispositionem scientiae, qua perficitur in termino motus disciplinae, 2 sent. 24. 3. 6 ad 6; dispositio ad aliquid dicitur id, per quod aliquid movetur in illud consequendum, virt. 1. 1 ad 8; duplex est dispositio. Quaedam est, quae necessaria est ad esse eius, ad quod disponit, et haec semper praecedit illud, ad quod disponit, sicut calor formam ignis. Quaedam vero dispositio ordinatur ad facilitatem eius, ad quod disponit, quod quidem sine ea esse potest, sed non ita de facili, sicut quod ligna perfunduntur oleo, ut inflammentur citius, 2 sent. 21. 2. 3 ad 1; dispositio se habet ad perfectionem dupliciter, uno modo, sicut via ducens ad perfectionem, alio modo sicut effectus a perfectione procedens, th. III. 9. 3 ad 2; dispositio tripliciter se habet ad id, quod disponit. Quandoque enim est idem et in eodem, sicut scientia inchoata dicitur esse dispositio ad scientiam perfectam. Quandoque autem est in eodem, sed non idem, sicut calor est dispositio ad formam ignis. Quandoque vero nec idem nec in eodem, sicut in his, quae habent ordinem (Hinordnung) ad invicem, ut ex uno perveniatur in aliud, sicut bonitas imaginationis est dispositio ad scientiam, quae est in intellectu, ib. I. II. 74. 4 ad 3; vgl. ib. 88. 4 ad 4; cg. I. 52; II. 19; 7 phys. 5 e.

Über den Unterschied zwischen dispositio & habitus → habitus sub c.

Zu ignorantia dispositionis sive secundum d. sive perversae d. → ignorantia sub a; zu perfectio d. → perfectio sub b; zu prius ordine d. → prior sub a.

Arten der dispositio in diesem Sinne sind: 1. dispositio accidentalis (cg. II. 37) = die nichtwesentliche Anlage. 2. d. activa & d. passiva (3 sent. 34. 2. 1. 1 c; verit. 6. 1 ad 8; 25. 5 ad 13) = die Anlage zu einem Tun und die zu einem Leiden. 3. d. actualis & d. habitualis (th. I. II. 49. 3 ad 3; 50. 1 c; cg. I. 56; III. 156; 4 sent. 17. 1. 3. 2 ad 3) = die in einer Tätigkeit gelegene und die zuständlich gewordene Anlage. 4. d. aegritudinalis & d. bestialis (7 eth. 1 g & 5 h) = die krankhafte und die tierische Anlage. 5. d. animae & d. corporis sive corporalis (th. I. II. 49. 1 ad 3; 7 eth. 5 e & 6 a) = die Anlage der Seele und die des Körpers oder die körperliche Anlage. 6. d. bestialis, → d. aegritudinalis. 7. d. contrahens sive in partem contrahens sive specificans, d. diminuens & d. corrumpens sive totaliter corrumpens (verit. 1. 1 ob. 4 & ad 4) = die etwas begrenzende oder zu einem Teile desselben es machende oder es in eine Art eingliedernde, die es vermindernde und die es gänzlich zerstörende Anlage. 8. d. contumeliativa (th. II. II. 30. 2 ad 3) = die zum Beschimpfen hinneigende Anlage. 9. d. corporalis, → d. animae. 10. d. corporis, ≈ . 11. d. corrumpens, → d. contrahens. 12. d. debita (verit. 12. 4 c) = die da sein sollende oder sich gebührende Anlage. 13. d. determinata (th. I. II. 10. 1 ad 2; verit. 12. 4 c) = die so oder so bestimmte Anlage. 14. d. diminuens, → d. contrahens. 15. d. gratuita & d. naturalis (th. I. 18. 1 ad 2; cg. II. 30; 4 sent. 49. 2. 7 c) = die aus Gnade verliehene und die natürliche Anlage. 16. d. habitualis, → d. actualis. 17. d. inordinata (th. I. II. 82. 2 c) = die ungeordnete oder unordentliche Anlage. 18. d. in partem contrahens, → d. contrahens. 19. d. mala (5 eth. 1 e; 7 eth. 5 k) = die schlechte Anlage. 20. d. materialis (th. I. 115. 3 ad 2; II. II. 27. 3 c; 4 sent. 12. 2. 1. 3 c; pot. 4. 2 ad 10; verit. 12. 4 c) = die Anlage eines Dinges seiner Materie nach. 21. d. naturalis, → d. gratuita. 22. d. passiva, → d. activa. 23. d. perfecta (th. I. II. 49. 1 ad 3) = die vollkommene oder vollkommen ausgebildete Anlage. 24. d. propinqua sive proxima & d. remota (cg. III. 84; 1 sent. 17. 2. 3 c; 10 met. 6 f) = die nähere oder nächste und die entfernte Anlage zu etwas, von diesem aus gerechnet. 25. d. propria (4 sent. 12. 2. 1. 3 c) = die eigentümliche oder besondere Anlage. 26. d. remota, → d. propinqua. 27. d. specificans, → d. contrahens. 28. d. totaliter corrumpens, ≈ . 29. d. ultima (cg. II. 19; verit. 8. 3 c; 2 anim. 14 h) = die letzte Anlage eines Dinges zu etwas, von jenem aus gerechnet.

d) Stellung, Lage, synonym mit positio (← sub a) und situs (←): Tertius modus (dispositionis) est, prout ordo partium attenditur secundum speciem (Gestalt) et figuram totius, et sic dispositio sive situs ponitur differentia in genere quantitatis. Dicitur enim, quod quantitas alia est habens positionem, ut linea, superficies, corpus et locus, alia non habens, ut numerus et tempus, 5 met. 20 a; si astrologus iudicet de aliqua eclipsi futura per dispositiones caelestium motuum, th. I. 57. 2 c.

e) Anordnung, Verordnung, Verfügung: istae particulares dispositiones adinventae secundum rationem humanam dicuntur leges humanae, th. I. II. 91. 3 c; eorum actus nostrae dispositioni subduntur, ib. II. II. 90. 2 c; ex eius libera dispositione, cg. II. 27; ex necessitate divinae dispositionis, ib. 28; sed suae dispositioni implendae, ib. 29.