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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): donum

donum

a) Gabe, Geschenk: donum non dicitur ex eo, quod actu datur, sed inquantum habet aptitudinem, ut possit dari, th. I. 38. 1 ad 4; in nomine doni importatur (ist eingeschlossen) aptitudo ad hoc, quod donetur. Quod autem donatur, habet habitudinem (← sub b) et ad id, a quo datur, et ad id, cui datur; non enim daretur ab aliquo, nisi esset eius, et ad hoc alicui datur, ut eius sit, ib. c; donum proprie est datio irreddibilis . . . id est, quod non datur intentione retributionis, et sic importat (bedeutet) gratuitam donationem, ib. 2 c.

Als Arten des donum gehören hierher: 1. donum corporale & d. spirituale (ib. II. II. 32. 2 c; cg. IV. 21; Eph. 4. 3 & 5) = das körperliche und das geistige Geschenk oder das Geschenk für den Leib und das für die Seele des Menschen. 2. d. creatum & d. increatum (th. I. 43. 3 ad 1; 2 sent. 26. 1. 1 c; 3 sent. 13. 1. 2. 2 c) = das erschaffene und das unerschaffene Geschenk oder der h. Geist. 3. d. Dei & d. hominis (th. I. 38. 1 c & 2 ad 3; II. II. 83. 15 ad 1) = das Geschenk Gottes und das des Menschen. 4. d. directivum & d. exequens (ib. I. II. 68. 4 ob. 5 & 7 ad 4) = das leitende oder regierende und das ausführende oder gehorchende Geschenk. 5. d. exequens, → d. directivum. 6. d. gloriae & d. gratiae (ib. 1. 43. 3 ad 1; cg. IV. 34; trin. pr. 2. 3 c; 2 sent. 19. 1. 5 c) = das in der (himmlischen) Herrlichkeit und das in der (göttlichen) Gnade bestehende Geschenk. 7. d. gratiae, → d. gloriae. 8. d. gratis datum sive gratuitum sive supernaturale & d. naturale (th. I. 108. 4 c; I. II. 17. 9 ad 3; II. II. 8. 1 ob. 1; 24. 2 c; 83. 15 ad 1; cg. IV. 52 & 70; 2 sent. 26. 1. 1 c; 28. 1. 1 ad 1; mal. 4. 8 c & ad 2; comp. 1. 144) = das aus Gnade verliehene und das von Natur aus mitgegebene oder das übernatürliche (dona autem gratuita sunt supernaturalia, comp. 1. 144) und das natürliche Geschenk (dona autem gratuita proprie dicuntur, quae naturalibus superaddita sunt, 2 sent. 28. 1. 1 ad 1). 9. d. gratuitum, → d. gratis datum. 10. d. hominis sive d. Dei. 11. d. increatum, → d. creatum. 12. d. naturale, → d. gratis datum. 13. d. personale (mal. 4. 8 ad 2) = das persönliche Geschenk. 14. d. spirituale, → d. corporale. 15. d. Spiritus sancti (th. I. II. 68. 3 c ­ 8 c; 69. 1 ad 1; II. II. 8. 5 c; 19. 9 c; 52. 1 c; 121. 1 c; cg. I. 6; IV. 70; 1 sent. 34. 1. 2 ob. 2) = die Gabe des h. Geistes und auch der h. Geist selbst; vgl. donum sub b & c. 16. d. spontaneum (th. I. II. 69. 3 c) = das von selbst oder aus eigenem Antrieb gemachte Geschenk. 16. d. supernaturale, → d. gratis datum.

b) Gabe des h. Geistes: oportet igitur inesse homini altiores perfectiones (quam virtutes), secundum quas sit dispositus ad hoc, quod divinitus moveatur. Et istae perfectiones vocantur dona, non solum quia infunduntur a Deo, sed quia secundum ea homo disponitur, ut efficiatur prompte mobilis ab inspiratione divina, th. I. II. 68. 1 c; dona sunt quaedam hominis perfectiones, quibus homo disponitur ad hoc, quod bene sequatur instinctum divinum, ib. 2 c; dona sunt quidam habitus perficientes hominem ad hoc, quod prompte sequatur instinctum Spiritus sancti, ib. 4 c; dona Spiritus sancti perficiunt mentem humanam ad sequendam motionem Spiritus sancti, ib. 6 c; dona autem Spiritus sancti sunt, quibus omnes vires animae disponuntur ad hoc, quod subdantur motioni divinae, ib. 8 c; dona Spiritus sancti sunt quaedam habituales animae dispositiones, quibus est prompte mobilis a Spiritu sancto, ib. II. II. 121. 1 c; dona Spiritus sancti sunt quaedam habituales perfectiones potentiarum animae, quibus redduntur bene mobiles a Spiritu sancto, sicut virtutibus moralibus potentiae appetitivae redduntur bene mobiles a ratione, ib. 19. 9 c; vgl. ib. III. 7. 5 c; 62. 2 c; cg. I. 6; IV. 70; 3 sent. 34. 1. 2 c.

Über das Verhältnis des donum Spiritus sancti, beatitudo, fructus Spiritus sancti & virtus → fructus sub b.

Zu gratia donorum → gratia sub b.

Arten des donum in diesem Sinne sind: 1. donum caritatis (th. I. 20. 4 ad 3; 43. 5 ad 2; II. II. 8. 4 c) = die Gabe der Liebe (per donum caritatis Spiritus sanctus ordinat voluntatem hominis, ut directe moveatur in bonum quoddam supernaturale, ib. II. II. 8. 4 c). 2. d. commune & d. speciale (Eph. 1. 6) = die gemeinsame und die besondere Gabe. 3. d. consilii (th. I. II. 68. 4 c; II. II. 8. 6 c; 52. 1 ad 1 & 2 & 2 c; 3 sent. 34. 1. 2 c; 35. 2. 4. 1 c) = die Gabe des Rates (quod homo accipiat hoc, quod agendum est, quasi per certitudinem a Spiritu sancto edoctus, supra humanum modum est, et ad hoc perficit donum consilii, 3 sent. 34. 1. 2 c). 4. d. fortitudinis (th. I. II. 68. 4 c; II. II. 139. 1 c & ad 1; 3 sent. 34. 1. 2 c) = die Gabe der Tapferkeit oder der Stärke (fortitudo, quae est virtus, . . . non sufficit, dare fiduciam evadendi quaecumque pericula, sed hoc pertinet ad fortitudinem, quae est donum Spiritus sancti, th. II. II. 139. 1 ad 1). 5. d. intellectus (ib. I. 20. 4 ad 3; I. II. 68. 4 c; 69. 2 ad 3; II. II. 4. 8 c; 3. 1 c & 4 ­ 6 c; 45. 2 ad 3; 49. 2 ad 2; 3 sent. 34. 1. 2 c; 35. 2. 2. 1 c; Eph. 1. 5) = die Gabe der Einsicht oder des Verstandes (per donum intellectus Spiritus sanctus illustrat mentem hominis, ut cognoscat veritatem quandam supernaturalem, in quam oportet tendere voluntatem rectam, th. II. II. 8. 4 c). 6. d. intellectus consummatum & d. intellectus inchoatum (ib. 7 c) = die vollendete und die angefangene Gabe der Einsicht oder die Gabe der vollendeten und die der angefangenen Einsicht. 7. d. intellectus inchoatum, → d. intellectus consummatum. 8. d. linguarum (ib. 176. 1 ob. 1) = die Sprachengabe oder die Gabe, zu gleicher Zeit in verschiedenen Sprachen zu reden. 9. d. pietatis (ib. 121. 1 c & ad 1-3; 3 sent. 34. 1. 2 c) = die Gabe der Gottseligkeit (secundum quam cultum et officium exhibemus Deo ut Patri per instinctum Spiritus sancti, th. II. II. 121. 1 c; et omnibus hominibus, inquantum pertinent ad Deum, ib. ad 3). 10. d. primum (ib. I. 43. 5 ad 1) = das erste Geschenk (der Gnade), nämlich der h. Geist selbst. 11. d. prophetale sive propheticum sive prophetiae (ib. II. II. 172. 4 ob. 4; 173. 3 ad 4; 176. 2 c; cg. III. 154; verit. 12. 2 a) = die Prophetengabe oder die Gabe der Prophezeiung. 12. d. prophetiae, → d. prophetale. 13. d. sapientiae (th. I. 1. 6 ad 3; 64. 1 c; I. II. 68. 5 ad 1; 111. 4 ad 4; II. II. 4. 8 c; 8. 6 c; 45. 1 c & ad 2 & 2 ad 3; 3 sent. 34. 1. 2 c; 35. 2. 1. 1 ad 1; Eph. 1. 5) = die Gabe der Weisheit (sapientia et scientia nihil aliud sunt, quam quaedam perfectiones humanae mentis, secundum quas disponitur ad sequendum instinctus Spiritus sancti in cognitione divinorum vel humanorum, th. I. II. 68. 5 ad 1); vgl. sermo sapientiae unter sapientia sub a. 14. d. scientiae (ib. 68. 5 ad 1; 111. 4 ad 4; II. II. 4. 8 c; 8. 6 c; 9. 1 c ­ 4 c; 45. 2 ad 3; 3 sent. 34. 1. 2 c) = die Gabe der Wissenschaft; vgl. d. sapientiae & sermo scientiae unter scientia sub a. 15. d. speciale, → d. commune. 16. d. timoris (th. I. II. 67. 4 ad 2; II. II. 19. 9 c; 141. 1 ad 3; 3 sent. 34. 1. 2 c & ad 7; 2. 1. 3 c; Rom. 8. 3) = die Gabe der Furcht des Herrn (per ipsum Deum reveremur et refugimus nos ipsi subducere, th. II. II. 19. 9 c).

c) heiliger Geist: donum, secundum quod personaliter sumitur in divinis, est proprium nomen Spiritus sancti, th. I. 38. 2 c; vgl. ib. 43. 5 ad 1; 1 sent. 34. 1. 2 ob. 2.