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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): gloria

gloria

a) Ruhm, Berühmtheit, Herrlichkeit, Verherrlichung, der Gegensatz zu ignominia (mal. 9. 1 c): gloria nihil aliud est, quam clara notitia (Bekannt-Sein) cum laude, th. I. II. 2. 3 c; gloria est effectus honoris et laudis, quia ex hoc, quod testificamur de bonitate alicuius, clarescit bonitas eius in notitia plurimorum, et hoc importat (bedeutet) nomen gloriae, nam gloria dicitur quasi claria, ib. II. II. 103. 1 ad 3; gloria claritatem quandam significat, unde glorificari idem est, quod clarificari, ut Augustinus dicit; . . . claritas autem et decor quandam habent manifestationem alicuius de hoc, quod apud homines decorum videtur, sive illud sit bonum corporale aliquod sive spirituale; quia vero illud, quod simpliciter (schlechtweg) clarum est, a multis conspici potest et a remotis, ideo proprie per nomen gloriae designatur, quod bonum alicuius deveniat in multorum notitiam et approbationem, ib. 132. 1 c; vgl. cg. III. 29; mal. 9. 1 c.

Über den Unterschied zwischen gloria & honor → honor.

Als Arten der gloria gehören hierher: 1. gloria caelestis sive patriae (th. III. 22. 2 c; 45. 4 c) = die himmlische Herrlichkeit oder die Herrlichkeit des (himmlischen) Vaterlandes. 2. g. Dei sive divina & g. mundana (th. I. 70. 2 c; cg. IV. 55) = die Herrlichkeit Gottes und die der Welt oder die göttliche und die weltliche Herrlichkeit. 3. g. divina, → g. Dei. 4. g. inanis sive vana & g. vera (th. I. II. 84. 4 c; II. II. 112. 2 c; 132. 1-5 c; cg. III. 63; mal. 9. 1 ob. 10, c, ad 5 & 10 & 2 c) = der eitle und der wahre Ruhm (tripliciter potest dici gloria vana. Primo quidem, quando aliquis gloriatur falso, puta (z. B.) de bono, quod non habet . . . Secundo dicitur gloria vana, quando aliquis gloriatur de aliquo bono, quod de facili transit . . . Tertio modo dicitur gloria vana, quando gloria hominis non ordinatur ad debitum finem. Est enim homini naturale, quod appetat cognitionem veritatis, quia per hoc perficitur eius intellectus, sed quod aliquis appetat bonum suum ab aliquo cognosci, non est appetitus perfectionis, unde habet quandam vanitatem, prout hoc non est utile ad aliquem finem. Potest autem laudabiliter ordinari ad tria. Primo quidem ad gloriam Dei; per hoc enim, quod bonum alicuius manifestatur, glorificatur Deus, cuius est principaliter illud bonum sicut primi auctoris . . . Secundo est utile ad proximorum salutem, qui bonum alicuius cognoscentes aedificantur ad imitandum . . . Tertio modo ordinari potest ad utilitatem ipsius hominis, qui, dum considerat bona sua ab aliis laudari, de his gratias agit et firmius in eis persistit . . . Si quis ergo appetat manifestationem suorum bonorum, vel etiam in huiusmodi manifestatione delectetur non propter aliquod trium praedictorum, erit gloria vana, mal. 9. 1 c; gloria . . . vera, quae in cognitione Dei consistit, ib. ad 5). 5. g. mundana, → g. Dei. 6. g. naturalis & g. spiritualis (Ps. 7 b) = der natürliche und der geistige Ruhm (des Menschen, nämlich seine Ebenbildlichkeit mit Gott und sein gutes Gewissen). 7. g. patriae, → g. caelestis. 8. g. spiritualis, → g. naturalis. 9. g. supererogationis (th. II. II. 81. 6 ad 3) = der Ruhm, etwas über das Geforderte oder Notwendige hinaus geleistet zu haben. 10. g. vana, → g. inanis. 11. g. vera, ≈ . 12. g. vitae aeternae (ib. I. 20. 4 ad 3) = die Herrlichkeit des ewigen Lebens.

Die filiae d. i. die Sprösslinge der inanis gloria, welche eine von den sieben Haupttodsünden (vgl. ib. II. II. 132. 4 c) ist und sich von der superbia unterscheidet (→ superbia sub a), sind: inoboedientia (Ungehorsam), iactantia (Prahlerei), hypocrisis (←), contentio (←), pertinacia (Halsstarrigkeit), discordia (←), novitatum praesumptio (←) ; vgl. ib. 37. 2 t; 38. 2 c; 132. 5 c; mal. 9. 3 c.

b) himmlische Herrlichkeit, überirdische Verklärung: perfecti sunt in gratia vel gloria, th. I. 61 pr.; vgl. ib. 62 pr.; gloria, quae nihil est aliud, quam gratia consummata, ib. 95. 1 ob. 6; vgl. ib. I. II. 67. 4 ad 2; beatitudo in sacra Scriptura frequentissime gloria nominatur, cg. III. 63; vgl. ib. IV. 8.

Zu bonum gloriae → bonus sub c; zu claritas g. → claritas sub c; zu cognitio g. → cognitio sub b; zu comprehensio g. → comprehensio sub b; zu dilectio g. → dilectio sub a; zu dominus g. → dominus; zu donum g. → donum sub a; zu esse g. → esse; zu imago g. → imago sub a; zu immortalitas g. → immortalitas; zu impassibilitas g. → impassibilitas; zu incorruptibile secundum g. → incorruptibilis; zu libertas g. → libertas sub a; zu lumen g. sive divinae g. → lumen; zu lux g. → lux sub a; zu operatio g. → operatio sub b; zu perfectio g. → perfectio sub b; zu potestas g. → potestas sub b; zu retributio g. → retributio; zu similitudo g. → similitudo sub a; zu status g. sive g. consummatae → status sub c; zu visio g. → visio sub a; zu vita g. → vita sub a.

Arten der gloria in diesem Sinne sind: 1. gloria accidentalis & g. essentialis (mal. 7. 11 ad 6) = die nebensächliche oder unwesentliche und die wesentliche Herrlichkeit im Himmel. 2. g. animae sive spiritualis & g. corporis sive corporalis (th. I. 66. 3 c; 73. 1 ad 3; II. II. 18. 2 ad 4) = die überirdische Verklärung der Seele und die des Körpers oder die geistige und die körperliche überirdische Verklärung. 3. g. claritatis (cg. IV. 86) = die in der Klarheit oder im Lichtschein des Körpers bestehende überirdische Verklärung. 4. g. corporalis, → g. animae. 5. g. corporis, ≈ . 6. g. creata (verit. 29. 1 a) = die geschaffene überirdische Herrlichkeit. 7. g. essentialis, → g. accidentalis. 8. g. finalis sive futura (th. III. 45. 4 c; cg. IV. 91) = die schließliche oder zukünftige Herrlichkeit (quae est in caelis. cg. IV. 91). 9. g. futura, → g. finalis. 10. g. perfecta (pot. 4. 2 ad 11) = die vollendete oder vollkommene überirdische Verklärung. 11. g. spiritualis, → g. animae.