Close Window

Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): homo

homo

Mensch: est enim homo animal rationale, pot. 8. 4 ob. 5; vgl. ib. 9. 2 ad 10; proprium hominis est, esse animal rationale, cg. III. 39; substantia animata sensibilis tantum est definitio animalis, cui si addas et rationale, constituis speciem hominis, 8 met. 3 l; vgl. 1 cael. 25 c; homo est animal rationale mortale, 1 anal. 19 c; vgl. ib. 8 a; cum quaeritur, quid est homo, et respondetur, animal rationale mortale, th. I. 29. 4 ad 2; vgl. ib. 97. 1 ob. 1; quod ipsa anima utens corpore sit homo, cg. II. 57; animal gressibile bipes, quae est definitio hominis, 1 perih. 8 c; homo maxime est mens hominis, th. I. II. 29. 4 c; unusquisque homo proprie dicitur esse id, quod est nobilissimum in eo, 3 sent. 28. 1. 7 ad 4; quod quidem non dicit propter hoc, quod homo sit solus intellectus, sed quia id, quod est in homine principalius, est intellectus, unit.; intellectus est id, quod est principale in homine et quod utitur omnibus potentiis animae et membris corporis tamquam organis; propter hoc Aristoteles subtiliter dixit, quod homo est intellectus maxime, ib.; vgl. 9 eth. 9 g; Aristoteles: Eth. Nic. IX. 8, 1169. a. 2; hoc nomen homo est nomen totius coniuncti; quia tamen intellectiva pars in homine est superior, nuncupamus hominem etiam illam partem superiorem, quae dicitur intellectiva, quia, quae facit homo secundum intellectum, dicitur facere per seipsum, 2 Cant. 1.

Zu actio hominis → actio sub a; zu actus h. → actus sub a; zu anima h. → anima sub a; zu beatitudo h. → beatitudo sub a; zu bonum h. → bonus sub b & c; zu complexio h. → complexio sub b; zu corpus h. → corpus; zu demonstratio ad h. → demonstratio sub c; zu donum h. → donum sub a; zu hierarchia h. → hierarchia; zu intellectus h. → intellectus sub c; zu irascibilis h. → irascibilis; zu iudicium h. → iudicium sub b; zu lex h. → lex sub a; zu ostensio ad h. → ostensio sub b; zu perfectio h., prima & ultima h. → perfectio sub b; zu per se h. ↓ h. abstractus; zu regimen h. → regimen; zu sapientia h. → sapientia sub a; zu servitus h. → servitus sub b; zu solutio ad h. → solutio sub b; zu virtus h. → virtus sub d; zu vita h. → vita sub a.

Arten des homo sind: 1. homo abstractus sive separatus sive extra materiam sive communis sive per se homo & h. materialis sive naturalis sive realis sive sensibilis sive singularis (th. I. 6. 4 c; 29. 1 ad 2; 44. 3 ob. 2; 84. 1 c & 4 c; III. 4. 4 ad 2; cg. IV. 43; nom. prol.; spir. 3 c; verit. 4. 6 a; 21. 4 c; unit.; 2 phys. 10 f; 1 gener. 3 h; 2 anim. 12 b; 7 met. 16 e) = der (in Gedanken von dem individuellen Menschen) abgelöste oder losgetrennte oder der allgemeine Mensch oder der Mensch ohne Materie oder der Mensch an und für sich (hominem separatum appellavit per se hominem propter hoc, quod nihil habet nisi quod est humanitas, nom. prol.) und der mit Materie umkleidete (vgl. h. carnalis) oder in der Natur und außerhalb der Gedanken vorkommende oder sinnlich wahrnehmbare oder einzelne Mensch. 2. h. animalis & h. spiritualis (th. I. II. 14. 1 ad 3; 2 sent. 19 exp.; 1 Cor. 2. 3) = der sinnliche oder sinnlichen Lüsten ergebene (vgl. h. carnalis) und der geistige oder geistig gesinnte Mensch. 3. h. apparens sive similitudinarius & h. verus (th. III. 16. 1 c; cg. IV. 30 & 43; 7 phys. 8 g) = der scheinbare und der wirkliche Mensch. 4. h. bestialis (cg. I. 6; 7 eth. 5 b & 6 h; 7 pol. 2 f) = der tierische oder vertierte Mensch (qui vitam pecudum eligit, puta voluptuosam, 7 pol. 2 f). 5. f. bonus simpliciter (mal. 1. 5 c) = der einfachhin oder schlechtweg (sittlich) gute Mensch. 6. h. caelestis & h. terrenus (praec. 3) = der himmlische oder himmlisch gesinnte und der irdische oder irdisch gesinnte Mensch. 7. h. carnalis (th. I. II. 14. 1 ad 3; cg. I. 6; IV. 28) = der fleischliche d. i. der fleischlich gesinnte (vgl. h. abstractus) und der Fleisch und Bein habende Mensch (vgl. h. animalis). 8. h. cholericus & h. phlegmaticus (7 eth. 5 a) = der cholerische und der phlegmatische Mensch oder der Mensch mit cholerischem und der mit phlegmatischem Temperament. 9. h. communis, → h. abstractus. 10. h. Deus sive dominus sive dominicus & h. purus (th. I. 12. 11 c; III. 16. 3 c; 19. 1 c; 28. 1 c; 32. 4 ad 1; cg. IV. 36 & 43; nom. 2. 5) = der Gottmensch oder der Mensch, welcher Herr per eminentiam ist, und der reine Mensch oder der Mensch, welcher nichts, als Mensch ist. 11. h. dominicus, → h. Deus. 12. h. dominus, ≈ . 13. h. exterior & h. interior (th. I. 75. 4 ad 1; I. II. 87. 1 c; II. II. 25. 7 c; 3 sent. 29. 1. 5 c) = der äußere Mensch, unter welchem bald der einem andern gegenüberstehende Mensch, bald die sinnlich-körperliche Seite oder Natur des Menschen zu verstehen ist, und der innere Mensch d. i. die geistige Seite oder Natur des Menschen. 14. h. extra materiam, → h. abstractus. 15. h. fidelis & h. infidelis (3 sent. 13. 2. 2. 2 c) = der gläubige und der ungläubige Mensch. 16. h. idealis (8 met. 3 b) = der vorbildliche Mensch, synonym mit dem per se homo des Plato; vgl. h. abstractus. 17. h. infidelis, → h. fidelis. 18. h. interior, → h. exterior. 19. h. materialis, → h. abstractus. 20. h. naturalis, ≈ . 21. h. phlegmaticus, → h. cholericus. 22. h. plebeius sive vulgaris (th. II. II. 36. 1 ad 2; hebd. pr.) = der Mensch aus dem Volke oder der gewöhnliche Mensch. 23. h. privatus (th. I. II. 87. 4 ob. 2) = der Privatmensch oder Privatmann. 24. h. purus, → h. Deus. 25. h. realis, → h. abstractus. 26. h. saeculi (mal. 8. 2 ad 17) = der Weltmensch oder der weltlich gesinnte Mensch. 27. h. sensibilis, → h. abstractus. 28. h. separatus, ≈ . 29. h. silvestris (7 eth. 5 b) = der Waldmensch (id est in silvis commorans, ib.). 30. h. similitudinarius, → h. apparens. 31. h. singularis, → h. abstractus. 32. h. solitarius (7 eth. 5 b) = der für sich allein lebende Mensch oder der Einsiedler. 33. h. spiritualis, → h. animalis. 34. h. terrenus, → h. caelestis. 35. h. verus, → h. apparens. 36. h. vulgaris, → h. plebeius.

Homo est naturaliter sive secundum suam naturam animal domesticum et civile sive politicum sive sociabile sive sociale (1 pol. 1 t & 1 u; th. I. 96. 4 c; I. II. 61. 5 c; 95. 4 c; cg. III. 85, 117 & 128; regim. 1. 1; 1 perih. 2 a), die Übersetzung der Stelle des Aristoteles: ὁ ἄνθρωπος φύσει πολιτικὸν ζῷον (Pol. I. 2. 1253. a. 2-3) = der Mensch ist von Natur aus ein häusliches und staatliches oder geselliges animalisches Wesen. Homo malus est pessimum omnium animalium (Eph. 6. 3) = der sittlich schlechte Mensch ist das schlechteste der animalischen Wesen. Homo naturaliter desiderat beatitudinem → beatitudo sub a.