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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): idem

idem, eadem, idem

derselbe, dieselbe, dasselbe, der Gegensatz zu diversus (←): unum autem in substantia facit idem, nom. 4. 6; vgl. pot. 9. 8 ob. 1; eadem sunt, quorum substantia est una, 5 met. 17 c (ταὐτὰ μὲν γὰρ ὧν μία ἡ οὐσία, Aristoteles: Metaph. IV. 15, 1021. a. 11); vgl. 10 met. 4 d & f; idem etiam et simile et aequale fundantur super unitatem, 3 phys. 1 c; idem enim et diversum non opponuntur ut contradictoria, quorum alterum necesse est verum esse de quolibet ente aut non ente, sed opponuntur ut contraria, quae non verificantur, nisi de ente, 10 met. 4 g; vgl. trin. 1 pr.

Eiusdem est (cg. I. 1) = der Sache nach ist es dasselbe. Eiusdem rationis est (th. I. 33. 3 ob. 2; cg. II. 51; III. 3 & 21) = dem Begriffe und Wesen nach ist es dasselbe.

Arten des idem sind: 1. idem definitione (7 phys. 8 h) = der Definition nach dasselbe. 2. i. genere sive in natura generis, i. specie sive in natura speciei sive per speciem suppositi & i. numero sive in numero sive secundum numerum (th. I. 3. 8 c; 28. 1 ad 2; III. 50. 5 c & ad 2; cg. II. 55 & 73; nom. 11. 2; trin. 1 pr.; 4 sent. 44. 1. 1. 2 c; pot. 7. 3 ob. 3; quodl. 11. 6. 6 c; 1 gener. 10 d; 10 met. 4 e) = der Gattung nach, der Art nach und dem Individuum oder der Zahl nach dasselbe. 3. i. materia sive secundum materiam & i. secundum formam (th. III. 50. 5 ad 1 & 2; 10 met. 4 e) = der Materie und der Form nach dasselbe. 4. i. natura sive per naturam suppositi & i. ratione sive per rationem suppositi sive secundum suppositum sive supposito (th. I. 13. 12 c; III. 50. 5 ad 1 & 2; 10 met. 4 e) = der Natur und Wesenheit einer Einzelsubstanz nach und der Einzelsubstanz nach dasselbe. 5. i. in natura generis, → i. genere. 6. i. in natura speciei, ≈ . 7. i. numero, ≈ . 8. i. per naturam suppositi, → i. natura. 9. i. per rationem suppositi, ≈ . 10. i. per speciem suppositi, → i. genere. 11. i. ratione sive secundum rationem & i. re sive secundum rem sive secundum esse (1 anal. 44 h; 3 phys. 5 g; 1 gener. 9 d) = dem Begriffe nach und der Sache oder dem Sein nach dasselbe. 12. i. re, → i. ratione. 13. i. secundum analogiam & i. secundum univocationem (1 sent. 35. 1. 4 ad 2) = der Analogie oder dem Verhältnis nach und der gleichen Benennung nach dasselbe. 14. i. secundum esse, → i. ratione. 15. i. secundum formam, → i. materia. 16. i. secundum materiam, ≈ . 17. i. secundum numerum, → i. genere. 18. i. secundum quid & i. simpliciter sive totaliter (th. I. 28. 1 ad 2; III. 50. 5 c & ad 1; nom. 11. 2; 7 phys. 8 h) = beziehungsweise oder in gewisser Hinsicht und einfachhin oder ganz dasselbe. 19. i. secundum rationem, → i. ratione. 20. i. secundum rem, ≈ . 21. i. secundum suppositum, → i. natura. 22. i. secundum univocationem, → i. secundum analogiam. 23. i. simpliciter, → i. secundum quid. 24. i. specie, → i. genere. 25. i. subiecto (th. I. 5. 4 ad 1; 13. 12 c; 1 anal. 44 h; 3 phys. 5 g; 1 gener. 9 d) = der Unterlage oder dem Träger nach, sei es, dass das Wort subiectum in seiner logischen oder in seiner ontologischen Bedeutung genommen wird. 26. i. supposito, → i. natura. 27. i. totaliter, → i. secundum quid.

Idem eidem idem (th. I. 13. 7 c; 5 phys. 3 c), oder: quodlibet sibi ipsi est idem (5 phys. 3 c) = jedes Ding ist sich selbst gleich. Idem semper facit idem (1 sent. 43. 2. 1 a), oder: Idem eodem modo se habens semper facit idem (8 phys. 21 b; vgl. 2 gener. 10 c) = ein und dasselbe tut immer dasselbe, freilich nur dasjenige, was stets auf die nämliche Weise sich verhält. Quaecumque uni et eidem sunt eadem, sibi invicem sunt eadem (th. I. 28. 3 ob. 1; 36. 4 ob. 6; pot. 7. 6 ob. 3; 1 anal. 43 h; 1 phys. 3 b) = alles, was einem und demselben gleich ist, ist auch unter sich gleich. Quodlibet sibi ipsi est idem, ↑: Idem eidem idem.