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Schuetz, Thomas-Lexikon, 2. Aufl. (1895): imago

imago

a) Abbild, Nachbild, Bild: imago ab imitando dicitur, th. I. 35. 1 ob. 3; ratio imaginis consistit in imitatione, unde et nomen sumitur; dicitur enim imago quasi imitago, 1 sent. 28. 2. 1 c; imago dicit (besagt) expressam repraesentationem, ib. 3. 4. 4 c; imago est eius rei, ad quam imaginatur, species indifferens (→ species sub f), ib. 28. 2. 1 ob. 1 & c; vgl. ib. 31 exp.; th. I. 35. 1 ob. 2; 93. 1 ob. 3 & ad 3; de ratione imaginis est similitudo. Non tamen quaecumque similitudo sufficit ad rationem imaginis, sed similitudo, quae est in specie (= Art) rei vel saltem in aliquo signo speciei. Signum autem speciei in rebus corporeis maxime videtur esse figura; videmus enim, quod diversorum animalium secundum speciem sunt diversae figurae, non autem diversi colores, unde si depingatur color alicuius rei in pariete, non dicitur esse imago, nisi depingatur figura. Sed neque ipsa similitudo speciei sufficit vel figurae, sed requiritur ad rationem imaginis origo . . . Ad hoc ergo, quod vere aliquid sit imago, requiritur, quod ex alio procedat simile ei in specie vel saltem in signo speciei, th. I. 35. 1 c; imago, quae est expressa rei repraesentatio, secundum figuram potissime attendatur magis, quam secundum colorem vel aliquid aliud, 7 phys. 5 d; vgl. th. I. 93. 1 c ­ 9 c; cg. III. 19; IV. 11; 1 sent. 3. exp. 2; Col. 1. 4.

Über den Unterschied zwischen imago & vestigium → vestigium.

Zu repraesentatio imaginis sive per modum i. → repraesentatio; zu similitudo i. → similitudo sub a.

Als Arten der imago gehören hierher: 1. imago astronomica (quodl. 12. 9. 13 c) = das astronomische oder Sternbild. 2. i. creationis sive naturae, i. recreationis sive gratiae & i. similitudinis sive gloriae (th. I. 93. 4 c & 9 ob. 3; verit. 27. 6 ob. 5 & ad 5; 29. 1 ob. 12) = das Abbild der Schöpfung oder der Natur, das der Wiederherstellung oder der Gnade und das der Ähnlichkeit oder der Herrlichkeit, m. a. W. das Abbild Gottes, welches jeder Mensch durch seine Erschaffung und zufolge seiner Natur in sich trägt, dasjenige, welches der Gerechte zufolge seiner innern Heiligung durch die Gnade besitzt, und dasjenige, welches den Seligen des Himmels zufolge ihrer der Herrlichkeit Gottes ähnlichen Herrlichkeit innewohnt (imago Dei tripliciter potest considerari in homine. Uno quidem modo, secundum quod homo habet aptitudinem naturalem ad intelligendum et amandum Deum, et haec aptitudo consistit in ipsa natura mentis, quae est communis omnibus hominibus. Alio modo, secundum quod homo actu vel habitu Deum cognoscit et amat, sed tamen imperfecte, et haec est imago per conformitatem gratiae. Tertio modo, secundum quod homo Deum actu cognoscit et amat perfecte, et sic attenditur imago secundum similitudinem gloriae . . . Prima ergo imago invenitur in omnibus hominibus, secunda in iustis tantum, tertia vero solum in beatis, th. I. 93. 4 c). 3. i. deficiens sive imperfecta & i. perfecta (ib. 88. 3 ad 3; 93. 1 c; cg. IV. 7; 1 sent. 3. 3. 1 ad 5; 2 sent. 16. 1. 1 c) = das mangelhafte oder unvollkommene und das vollkommene Abbild (imitatio potest esse dupliciter, aut simul quantum ad speciem et signum speciei, et sic imago hominis est in filio suo, qui ipsum in humana specie et figura imitatur, et haec est perfecta imago; aut quantum ad signum tantum, et non quantum ad veritatem speciei, sicut imago hominis est statua lapidea, et haec est imperfecta imago, 2 sent. 16. 1. 1 c). 4. i. gloriae, → i. creationis. 5. i. gratiae, ≈ . 6. i. imperfecta, → i. deficiens. 7. i. naturae, → i. creationis. 8. i. perfecta, → i. deficiens. 9. i. recreationis, → i. creationis. 10. i. repraesentativa (th. III. 83. 1 c & ad 2; vgl. cg. III. 19) = das darstellende oder stellvertretende Abbild. 11. i. similitudinis, → i. creationis.

b) Götzenbild, Schnitzbild: praecepit fieri imaginem Seraphim, th. I. II. 100. 4 c; fuerunt sculptae imagines Cherubim, ib. 102. 4 ob. 6; vgl. ib. II. II. 94. 1 c; cg. III. 120.

c) Vorbild, synonym mit exemplar, forma (← sub b), idea (←) und species (← sub e): illud autem, ad cuius similitudinem aliquid procedit, proprie dicitur exemplar, improprie vero imago, th. I. 35. 1 ad 1; vgl. ib. 93. 5 ad 4.